Digihelpers coachen en opleiden
Bij e-inclusieactiviteiten wordt vaak beroep gedaan op vrijwilligers. Naast de algemene aanbevelingen bij het werken met vrijwilligers (oa www.vlaanderenvrijwilligt.be) geven we graag enkele specifieke aandachtspunten voor digihelpers mee, zowel vrijwilligers als betaalde krachten.
Digitale basiskennis
Digihelpers hebben best al een goede basiskennis over de digitale wereld. Iemand die zelf moeite heeft om de weg te vinden op het internet zal weinig hulp kunnen bieden. zo iemand zou wel in duo kunnen werken, en bij moeilijkere vragen doorverwijzen naar zijn compagnon.
​
Tip: maak een lijst op van wat de minimumvereisten zijn om als digihelper te starten. In Gent vullen alle Digipunt-begeleiders een aantal vragen in om hun basiskennis in te schatten. Dit toont aan wie best nog een basisopleiding volgt of in duo werkt.
Dit testje wordt online ingevuld. Klik hier voor de pdf-versie.
​
Niet enkel digitale vaardigheden
Naast digitale vaardigheden hebben digihelpers de nodige sociale vaardigheden en inlevingsvermogen nodig om met een grote diversiteit aan mensen om te gaan.
Ze moeten in staat zijn om mensen op een versterkende manier te ondersteunen en zo het zelfvertrouwen van de bezoekers te verhogen. Daarnaast is het belangrijk om aan te voelen waar de grenzen van iemands leervermogen liggen.
​
In de brochure 'Aan de slag als digihelper' vind je heel wat tips om anderen te helpen bij digitale vragen.
​
Mediawijs, VVSG en District09 ontwikkelen in 2022 samen met heel wat partners een opleiding voor digihelpers. Je vindt hierover meer info op de website van Mediawijs.
Technisch up-to-date blijven - hoe pak je het aan?
De digitale wereld verandert permanent. Wie zich niet bijschoolt, is niet meer mee. Dat geldt ook - en zelfs nog meer - voor wie anderen helpt in de digitale wereld.
​
Digihelpers up-to-date houden kan op verschillende manieren. Enkele voorbeelden:
​
-
Een vormingsorganisatie vragen om regelmatig een workshop te geven rond een actueel thema.
​
-
Een gemeentemedewerker uitleg laten geven over een bepaalde digitale dienstverlening.
​
-
De digihelpers zelf een opleiding laten kiezen, bijvoorbeeld bij een CVO en hier een tegemoetkoming voor voorzien. ​
​
Voorbeeld uit Gent: opleiding 'Helemaal mee'
​
Stad Gent werkt samen met een CVO om de Digipunt-begeleiders permanent bij te scholen.
Zij volgen een reeks van 20 of 40 lesuren (1 dagdeel/maand), waarbij de inhoud zo veel mogelijk focust op recente digitale ontwikkelingen, en op zaken waar ze in een Digipunt vragen over kunnen krijgen.
In 2020-2021 kwamen onder andere itsme, net-etiquette, e-dienstverlening van de stad, datageletterdheid en AI, online privacy en digitaal bankieren aan bod. De deelnemers krijgen ook tips over hoe ze bezoekers hier op een versterkende manier mee kunnen helpen zonder het van hen over te nemen.
Klik op de afbeeldingen om de fiche uit de toolbox te bekijken of download de fiche via de knop hieronder.