De Digicafés zijn een gevestigde waarde in de Gentse bibliotheek De Krook. Maandelijkse laagdrempelige workshops voor digitale beginners, die steeds inzoomen op een actueel thema. Doordat fysieke bijeenkomsten niet meer mogelijk waren in het jaar van Corona, hebben we gewerkt aan een formule om ook online Digicafés leerrijk en toegankelijk te maken. Met enige trial and error kwamen we tot een manier van werken waarbij we de praktische en mentale drempels zo laag mogelijk houden.
We doen dit in samenwerking met onze partners van De Krook, Avansa, Ligo Gent-Meetjesland-Leieland, en onze vrijwilligers.
Drempels zo laag mogelijk houden
Om deelnemers voldoende te ondersteunen om in te loggen, voorzagen we een telefonische hulplijn. Dit telefoonnummer werd samen met de link naar Zoom via mail verstuurd. Op deze manier kregen we zo goed als iedereen op het online digicafé. We starten elk digicafé met 10 min toelichting van alle belangrijke knoppen in Zoom, zodat ook nieuwkomers het platform snel leren kennen. Na de toelichting voorzien we een korte ijsbreker, waarbij we laagdrempelige vragen aan de deelnemers stellen die redelijk los staan van het digitale. Bijvoorbeeld: wie kijkt er hier wel eens naar Thuis? We doen dit om de deelnemers te laten oefenen met de knoppen van het platform, en om interactie aan te moedigen. Daarna beginnen we met het eigenlijke thema van het digicafé. Het theoretische werd beperkt tot 20min, waarna we met interactieve kleine groepjes verder gingen. We deden dit met de break-out rooms van Zoom.
Deze formule was een groot succes. De deelnemers gaven aan dat de structuur overzichtelijk was en dat ze de sessies zeer leerrijk vonden. Ook de opkomst van ongeveer 30 deelnemers bleef stabiel.
Meer deelnemers en begeleiders
In april gaven we onszelf 2 nieuwe uitdagingen: hoe bereiken we nieuwe deelnemers en hoe kunnen we de vrijwilligers betrekken in deze online formule? Het digicafé van april stond dan ook in het teken van videobellen, om nieuwe deelnemers aan te trekken. We hebben drempels zoals het inschrijvingsformulier proberen verlagen door in alle communicatie het telefoonnummer voor inschrijving nog duidelijker te vermelden. Voor de toeleiding van deelnemers was er ook een goede samenwerking met de ’Lokale Dienstencentra om deze info 2 weken op voorhand te verspreiden. Dit bleek goed te werken: er waren meer dan 50 aanwezigen!
Deze grote groep hadden we niet kunnen begeleiden zonder de hulp van de vrijwilligers. Dit waren vaste vrijwilligers van de bibliotheek, en ook werknemers van het Gentse bedrijf Showpad die binnen ‘een dag voor Gent’ de digicafés mee ondersteunen. Om hen te enthousiasmeren hebben we hen op voorhand betrokken bij de voorbereidingen. Iedereen kreeg een eigen rol toebedeeld, zoals de telefonische hulplijn of het presenteren van de ijsbreker.
Na corona: hybride digicafé
Een online digicafé zal nooit zo laagdrempelig zijn als een klassiek digicafé. Toch gaven verschillende deelnemers aan dat het online aspect voor hen een meerwaarde was. Zo is het verplaatsen naar onze bibliotheek De Krook in centrum Gent niet voor iedereen evident. We onderzoeken momenteel de mogelijkheden van een hybride digicafé en bekijken hoe de fysieke digicafés na corona ook van thuis uit mee gevolgd kunnen worden.
Comments